Blir vi mer utålmodige av strømming?

Home / Strømming og underholdning på nett / Blir vi mer utålmodige av strømming?

Blir vi mer utålmodige av strømming?

Da TV-serier bare ble sendt på lineær TV hadde seerne ikke noe valg, etter en episode var over måtte man helt enkelt vente en uke eller mer – det var ikke mulig å se en hel sesong i løpet av en helg. Nå er det ikke sånn at strømmetjenestene helt har gått bort fra den tradisjonelle modellen med ukentlige episoder, noen serier sendes fortsatt slik, men kanskje har vi likevel blitt litt mindre tålmodige av denne utviklingen?

Netflix tok en sjanse med lansering av hele sesonger

Det var Netflix som tok steget videre fra den tradisjonelle måten å sende serier på, og det var ikke et helt ukontroversielt trekk. Noen vil hevde at det er mulig å gå glipp av noen inntekter når seere kan se ferdig en hel sesong i løpet av en helg. Selvfølgelig kan det være noen få som faktisk ser ferdig en hel sesong på noen dager og så kansellerer abonnementet, men Netflix satset altså på at de aller fleste ville bli. Samtidig kunne Netflix også spille på mye eksklusivt innhold, og en forretningsmodell som ikke er avhengig av reklameinntekter knyttet til seere som kommer tilbake uke etter uke.

Forskjellige modeller med tidlig tilgang

Når de tradisjonelle medieselskapene prøver å etablere seg som strømmetjenester, så skjer det også ofte i form av for eksempel tidlig tilgang til en eller flere episoder i selskapets serier. Dette handler også om å spille på seerens utålmodighet, ved å for eksempel lokke noen av de som har sett en episode på lineær TV til å bytte over til den tilhørende strømmetjenesten for å se neste episode med en gang.

Seerne blir da mer eller mindre oppdratt til å være utålmodige, og vil da stille enda høyere krav til raske lanseringer og korte ventetider. Dette vil gjøre markedet tøft for mange TV-kanaler og strømmetjenester i årene som kommer.