Konkurranse i strømmemarkedet

Home / Strømming og underholdning på nett / Konkurranse i strømmemarkedet

Konkurranse i strømmemarkedet

I flere år var Netflix nesten enerådende i strømmemarkedet, med bare begrenset konkurranse fra for eksempel HBO og Amazon Prime. De mer lokale strømmetjenestene som dplay eller Viaplay har også prøvd å posisjonere seg, men da hovedsakelig med fokus på norsk innhold eller sport. Nå begynner konkurransen virkelig å tilspisse seg, ikke minst takket være Disney og Apple.

Netflix presses fra alle kanter

Selv om Netflix produserer mer og mer eget innhold, nyter de også godt av en stor katalog med innhold fra andre selskaper. I mange tilfeller handler det om gamle klassikere som fortsatt tiltrekker seg seere. Det er kanskje de nye produksjonene som genererer nye kunder, men et komplett tilbud som gjør at de blir.

For noen år siden var det ikke mange som tok strømmemarkedet seriøst, og Netflix kunne lage gunstige avtaler med mange av de store produksjonsselskapene. I takt med at alle selskaper har innsett at det er strømming som er fremtiden, har også Netflix mistet flere av disse lukrative avtalene. Disney har for eksempel avsluttet sine avtaler, da de ønsker sine serier og filmer tilbake til sin egen strømmetjeneste. Et annet eksempel er at WarnerMedia og HBO har kjøpt rettighetene til Friends, som allerede er borte fra Netflix.

Blir Apple TV+ en suksess?

Apple TV+ er en spennende ny tjeneste i markedet for strømmetjenester. Samtidig som denne tjenesten er begrenset til Apples økosystem, er Apples kunder relativt kjøpesterke. Dessuten har Apple gitt gratis tilgang til tjenesten til mange kunder, noe som selvfølgelig gjør at antall abonnenter blir høyt i en periode. Spørsmålet er hva som skjer videre. Apple satser i stor grad på eget innhold, men det er usikkert om de virkelig har klart å treffe med seriene sine. Noen mener at de trenger en egen supersuksess, på nivå med for eksempel Game of Thrones, for å virkelig skape blest rundt tjenesten.